mandag 13. juni 2011

Lakseburger

Lakseburger, (med litt ekstra), på grillen er knallgodt.





Har egentlig ikke en oppskrift på lakseburger, men har kombinert ingredienser fra flere oppskrifter, og tror egentlig at det blir godt, (nesten), uansett. Jeg brukte her ca 1 kg laksefilét, (Salma), 0,45 kg svinefilét, 3 mellomstore kokte poteter, 3 stk egg, 1 løk, salt og pepper. (Neste gang kommer jeg også til å ha i hakket gressløk og knust hvitløk).



Løk, kokte poteter, egg, litt av fisken, litt av kjøttet, salt og pepper kjøres i en food processor...





... til det blir farse.





Resten av fisken og kjøttet skjæres i biter...





... og blandes med farsen.







Lakseburgere formes. Disse er 225 gram pr. stk. (Brukte en påleggsboks som jeg smurte med nøytral olje på innsiden).







Fin tykkelse på burgerne.







Grilles direkte. (Altså rett over briketter/kull, burgerbrød ligger litt ved siden av varmen).








Nærmer seg.






Servert med det man liker på burger. (Det er også en dressing gjemt inni der).




Blandingen til disse burgerne er litt "klissete" og jeg tror at det kan være en fordel og la blandingen "sette seg" litt i kjøleskapet før man former burgerne, og at det også er en fordel å la burgerne "sette seg" i kjøleskapet før man legger de på grillen.


Som med mye annen mat på grillen hjelper det å la maten ligge lenge nok på grillristen før man begynner å snu på maten.


Husk også å smøre grillristen med olje.


7 kommentarer:

  1. Også tror jeg hvis du hadde rørt i en spiseskje med hvetemel så ville den nok hatt en litt fastere konsistens. Ellers så det kjempegodt ut.

    SvarSlett
  2. Dette så feiende flott ut Arild!

    SvarSlett
  3. Takk for det :-)

    Farsen skal jo fungere som "lim", og jeg vurderte både hvetemel og potetmel, men siden jeg allerede hadde poteter og egg i blandingen var jeg bekymret for at det bare skulle bli en uhåndterlig hard klump.., neste gang har jeg kanskje i litt mel :-)

    .

    SvarSlett
  4. Vanvittig godt så det ut ja! Pokker så sulten jeg ble...

    SvarSlett
  5. Takk for det Bjarne!

    Jeg var inne på bloggen din i går kveld etter turen deres i Vigdarvatnet.., det går godt an å lage ørretburgere også ;-)

    SvarSlett
  6. Dæven - dette må jeg prøve. Supert!!!

    SvarSlett