onsdag 15. august 2012

Hel svineskinke med bein


Hel svineskinke, (altså bakfoten på en gris), stod på menyen. Første gang er alltid spennende, spesielt når gjester er invitert.. :-)

Måtte sjekke hvordan skinka på 11,5 kg passet på WSM57.


Bunnen av WSM57 klar for tente briketter. På nettet fant jeg noen tider på mindre skinker og håpet at denne på 11,5 kg skulle være ferdig på rundt 19 timer. 


Var litt usikker på anatomien så jeg satte inn 2 stk termometere..


Enden av skinken krydret.., mye kjøtt her.


Skinken er lagt på 57cm risten. Saget av 6-7 cm av beinet til venstre på skinken og la litt aluminiumsfolie under der skinken ville bli utsatt for mest direkte varme. (Området utenfor diameteren på vannskålen).


Det begynner å nærme seg. WSM57 i midten. På OTG67 til høyre i bildet skulle forretten tilberedes..,


.., og forretten var varmrøykt laks. For enkelte var dette ikke noen stor overraskelse :-)


Etter 19,5 time ved 110-120 grader er kjernetemperatur i skinken 93 grader. Svoren har fått en vanvittig læraktig knallhard konsistens og den ligger løst på skinken, noe jeg tar som et godt tegn. (Hele skinka har krympet endel i lengde).


Svoren og kjøttet har trukket seg godt tilbake, og når jeg tar i beinpipa er den helt løs.., nok et godt tegn :-)


Ved hjelp av den store pizzaspaden til Weber ble skinka flyttet over i en stor aluminiumsbakke og båret inn på bordet hvor den fikk hvile en stund. (Bilde: Lars Inge Haga).


Svoren ble delt i skinkens lengde.


Svoren ble brettet til side, og min og andres reaksjon var WOW! 


Skinken var så mør at en grillklype ble brukt til å "rote rundt" i kjøttet og plukke ut beina. (Her er det ca 7kg rent kjøtt).


Servert med salat, baked beans og BBQ-saus.


Da dette er et stort kjøttstykke er ikke andelen av kjøtt som blir påvirket av krydder og røyk like stor som f.eks. på en svinenakke på 2-3 kg. Her kan man altså ha på krydder, salt, pepper, bbq-saus osv etter eget ønske etterpå.., personlig syntes jeg at dette kjøttet var så fantastisk godt i seg selv, at jeg var forsiktig med krydder og annet.


.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar